Този магазин използва бисквитки. Научете повече. Разбрах
Направете 4Sales по-добър и спечелете!

Ако откриете грешка или имате предложение, моля да ни уведомите. Ние ще го проверим в рамките на 2 работни дни. Най-полезните коментари ще получат подаръци.

Следвайте този линк за да видите списъка с предходни репорти. Репорти


Ксеноновите фарове – повече светлина, по-голяма безопасност на пътя

Friday, Aug 24, 2018
0 reviews
Ксеноновите фарове – повече светлина, по-голяма безопасност на пътя

Или как стигнах до решението да ги купя. Как протече търсенето и какво се случи накрая


Последната капка в чашата!


Един ден отново ми се наложи да пътувам през нощта извън София на далечен път. И въпреки, че старото момиче бе в пълна изправност, шофирането, както винаги се превърна в ад. Едва ли е нужно да описвам причините. На всеки шофьор те са му ясни, но все пак ето ги и тях! Трудно виждах заради слабата осветеност, непрекъснато се налагаше да отварям широко очи и да се взирам през стъклото и страничните огледала, натрисвах се и на дупките, които иначе по светло бих успявал да избегна, а в същото време фаровете от насрещните коли непрекъснато ме заслепяваха. Собствените ми осветителни уреди не помагаха особено много, въпреки, че си бяха силни. По едно време дори спретнах номера със сменянето на къси с дълги светлини, когато наоколо нямаше коли, но наесе. Нервността бликаше от мен като фонтан. Най-сетне след 8 часа път, при 3 спирания за кратка почивка, стигнах до заветната дестинация, уморен до смърт и със звезди танцуващи пред очите ми. Това преля чашата! Казах си: „Стига толкова! Напъни си тиквата и измисли решение на проблема!”.


Решението


Сега, когато се връщам назад осъзнавам, че макар и провокиран от последното ми нощно шофиране, това ми решение, всъщност, назряваше много отдавна. Твърде често ми се налага да карам през нощта, но досега нямах времето да помисля и да предприема съответните действия за да направя шофирането си по тъмно по-комфортно и най-вече по-безопасно.


И така, в крайна сметка като добър шофьор и човек, който мисли за безопасността си и тази на околните (статистически е доказано, че повечето катастрофи стават през нощта по силата на субективния фактор), се обърнах към приятели и познати специалисти в търсене на изход от ситуацията. Повечето мои хора ми препоръчаха т. нар. „ксенонова система”. Разбира се като истински интернет ентусиаст проведох задълбочено търсене в опит да разбера и да избера (най-вече!). То се изразяваше, както сигурно се досещаш в стандартното ровене в множество сайтове на фирми, предлагащи подобни системи, четене на статии за това устройство, преглед на коментарите към различни форуми с мнения на потребители вече имащи този вид фарове и т.н. Разбрах и, че напълно отговарям на основното логично условие за монтаж на подобни крушки, а именно колата да няма вече вградени такива устройства, тъй като в този случай допълнителните стават напълно излишни. Но първо:


Критерии и желания


Най-важната отправна точка, която винаги съм следвал при покупката на стоки от всякакъв вид е именно да си отговоря на въпроса „Аз какво всъщност искам?”. Така, че отделих от драгоценното си време и си нахвърлях записки с моите желания и критерии.

  • най-важното – генерираната светлина от крушките да не изморява очите ми при нощно пътуване;
  • бюджетът ми е в рамките на до 100 лв. (а защо такава значителна сума и то за едни крушки, ще стане ясно по-нататък);
  • да са значително по-силни от крушките, които вече имам, за да е възможно да се увеличи видимото разстояние пред мен по време на каране;
  • да могат лесно да бъдат демонтирани в случай, че не са толкова ефикасни;
  • да не натоварват електрическата система на автомобила ми;
  • да са по-дълготрайни от обикновените или халогенните крушки;

Сред цялата намерена информация, открих и, че въпросът за ксеноновата система и преди всичко дали е законно и правилно да бъде монтирана допълнително на автомобил, независимо дали той вече има вградена заводска или няма, е доста сложен и дълъг. Обект е и на множество коментари в блогове, форуми и статии. Той стои дори пред официалните контролни органи на страната, като КАТ, например. Основен аргумент в диспутите е, че тези крушки заслепяват доста насрещните водачи и че са абсолютно излишни. Замислих се доста след прочетеното, като бях на път да се откажа, но има и една друга гледна точка към проблема.

Повечето шофьори в България постъпват неправилно, когато се сдобият с това устройство, като се опитват да го монтират сами. В резултат се сблъскват с множество проблеми и да!, неправилно монтираните и нерегулирани крушки наистина заслепяват шофьорите около бг автомобилния ентусиаст. Точно поради тази причина и с оглед този проблем да не стои пред мен, най-правилната постъпка ще бъде след покупката им, те да бъдат монтирани в оторизиран сервиз от професионалисти. И така, какво открих все пак като информация? Защото колкото повече и вярна информация има един човек, толкова по-правилно и обективно решение може да вземе!


Какво открих


Накратко за газа „ксенон” и неговата история


Системата, за която говорим през цялото време, т. нар. Ксенонова система се основава на наличието на един газ наречен „ксенон”.Този газ е природен химичен елемент, който е инертен и е смес, състояща се от осем устойчиви изотопа. По своята същност няма цвят и мирис. Открит е в Англия през септември 1898 г. от двама химици, шотландеца Уилям Рамзи и англичанина Морис Травърс, а името му идва от гръцката дума „ксенос”, което означава „чужд”. Ксенонът в природно състояние се намира в земната атмосфера, като в същото време е в състава и на някои минерали. Лабораторно полученият газ се извлича по метода на ректификацията на течен въздух. Въпреки, че по принцип ксенона е рядък и скъп за извличане от атмосферата, все пак той има множество приложения в оптиката, фотографията, медицината (основно хирургия и анастезиология), техниката, военната индустрия. Участва в състава на различни видове газови лампи, лазери, светкавиците на фотоапаратите и др. Смес между ксенон и кислород се използва дори като допинг в спорта, тъй като увеличава производството на червени кръвни телца и оттам повишава силата на самия атлет. По тази причина от 31 август 2014 г. Световната антидопингова агенция прибавя ксенона в своя списък на забранените за прием от спортисти субстанции.


Ксенонът в автомобилната индустрия


Когато говорим за автомобилната индустрия, едно от приложенията на газа ксенон е да се използва при производството на крушки за автомобилни фарове.
Системата Ксенон е двукомпонентна система, която се състои от крушки и баласт. Крушките произвеждат светлина благодарение на йонизирането на смес от газа ксенон и няколко други газове, затворени в капсула между два електрода. Баластът е електронен модул, който генерира необходимото за запалването на ксеноновите крушки напрежение от 23 000 волта и след това поддържа работно напрежение от 85 волта. Консумацията на електричество на цялата система е 35 вата или с около 40 % по-малко от тази на обикновените крушки.


Както вече споменах в предишните редове тази система е предназначена за автомобилите, които не са оборудвани с фабричен ксенон. В същото време е необходимо да се знае, че ако автомобилът е с PWM (Pulse Width Modulation) управление на фаровете (основно при новите модели на немските коли) е необходимо да се постави т. нар. Canbus модул, който да подаде към автомобилния компютър сигнал, за да не отчете той грешка за изгоряла крушка. Това се налага поради разликата в работната консумация на електричество, т.е. имаме 55 W на обикновената халогенна крушка срещу 35 W на ксеноновата.  Важно е да се знае и, че ксеноновите крушки се монтират на мястото на обикновените, като по този начин не влияят по никакъв начин на самите фарове на автомобила, нито пък е необходимо да бъдат правени някакви промени по тях.


Друг любопитен факт (хе, пълен съм с любопитни факти днес!) е този, че крушките, за които говорим имат т. нар. „цветова температура”. Тя се измерва в Келвини (K), определя цвета на излъчваната светлина и има следните стойности:
    3000 К – жълто
    4300 К – топло бяло
    5000 К – неутрално бяло
    6000 К – студено бяло
    8000 К – синкаво бяло
    10 000 К – синьо
    12 000 К – синьо-виолетово


    
Четох, че някои специалисти съветват да се изберат крушки с цветова температура 6000 К, други пък, твърдят, че оптималния вариант е крушки с 4300 K. Разбира се, това си е въпрос и на лично мнение и усещане, а също и на желание с какъв цвят ще бъдат крушките. Специално по този параграф дълго се колебах как да постъпя. Тъй като има най-различни модели на тази Ксенон система е важно човек да се посъветва със специалист и да проучи коя от тях ще бъде съвместима с конкретната марка автомобил, която притежава.


    Какви са предимствата на системата Ксенон и по-точно на самите крушки? Накратко те са следните:

  • три пъти по-силна светлина, тъй като ксеноновите крушки излъчват светлинен поток от около 3000 лумена, на фона на 1000 лумена, излъчвани от обикновените крушки;
  • дължината от пътя, която се осветява също се увеличава с около три пъти, т.е. шофьорът вижда по-надалеч и по-добре;
  • изключително ефективни са и при мъгла;
  • спектърът на светлината, излъчват от една ксенонова крушка е максимално близък до този на слънчевата, което автоматично означава, че човешкото зрение се натоварва много по-малко;
  • по ред причини, тези крушки имат около 5 пъти по-дълъг живот от обикновените – измерено е, че животът им е повече от 3000 часа. За сравнение този на обикновената крушка е до към 500-600 часа работа;
  • консумацията на електричество от мрежата на автомобила не е повишена спрямо тази на обикновените крушки, така че не могат по никакъв начин да създадат проблем на автомобилните системи. В същото време стандартните ксенонови крушки са с 35 W мощност, което означава, че са с около 40% по-енергоспестяващи;
  • монтирането на системата, но все пак от квалифициран специалист отнема около един до два часа максимум, в зависимост от това дали е труден достъпът до фаровете;

Това като цяло представлява системата Ксенон. Както навярно се досещате, тя е по-скъпа от обикновените системи за фарове с цени между 40 и над 200 лв., но поради всичките й положителни страни, според мен, си струва парите. И след целия изминат вече път е време за финалният акорд и по-точно за моето крайно решение!


Краят на историята или какво избрах окончателно и защо


Най-сетне след дългото ровене успях да открия ксеноновата система, която отговаря на всичките ми изисквания и желания и която има всички стандартни преимущества на другите системи от нейния вид. Воала!
    
Xenon система с Canbus модул (тип Н1, 5000 К)

https://4sales.bg/xenon-sistema-s-canbus-modul-tip-n1-5000-k-2148

 
Причините:

  • със цената си от 100 лв. напълно отговаря на бюджета ми;
  • баластите са изработени по специална технология, като в същото време кабелите са изработени изключително подсилени, тъй като често пъти проблемите в работата на системата идват именно от тях;
  • този модел има вграден Canbus модул;
  • температурата на цвета на крушката е 5000 K - направих нещо като компромис между мненията на двете школи специалисти. В същото време, обаче, смятам, че тъй като това е стойността на неутрално бялото, което максимално се доближава до естествената светлина, няма да натоварвам очите си при шофиране. А именно това е основното ми изискване;
  • със своите 3200 лумена светлинна сила е три пъти по-мощна от обикновените крушки, монтирани в колата ми;
  • напълно е съвместима с модела автомобил, който имам;

Какво остана да се каже още? Само това, че и в избора на ксенон система, както във всичко друго в живота е нужно предварително планиране, проучване и умен избор. Останалото е бошлаф работа!

Напишете вашия коментар

Публикувате коментара като гост

Абонирайте се за нашия специален бюлетин и спестете!

Получавате на имейл само , специални оферти и ексклузивни продукти.