Купих този преубразовател преди няколко месеца, изпробвах го и го поставих - временно. И преди няколко дни това ми беше много полезно и ме вдъхнови да напиша кратко ревю за него. Накратко - той работи при мощност на натоварване 1 KW, но ще го разглобим и огледаме.

 

Предистория

По някакъв начин в годината на 'ябълката' в страната, при процесът по изстискване на сока от ябълките изведнъж електрозахранването беше прекъснато. Не успяхме да дочакаме 'светлината' и трябваше три кофи вече нарязани ябълки да ги вземем вкъщи, за да ги довършим. За да не се повтори отново ситуацията, купих преобразувател на напрежението от 12-220 волта с мощност 300 вата, което беше достатъчно за сокоизтисквачката и той няколко пъти ми помогна.

 

Но когато на няколко пъти внезапно по време на ремонт, светлината изгасваше, вече не беше толкова смешно: невъзможност за включване на инструмента и беше късно вечер... Така, че реших да закупя по-мощен преобразувател на напрежението, към който могат да се включат шлифовъчни машини и др.

 

През миналото лято си поръчах преобразувател на напрежението “1500W Modified Sine Wave Car Boat DC 12V to AC 220V Out Power Inverter”. По принцип, както казах и 1000W трябва да са достатъчни, но се страхувах от измама, да не би да е написано по-висок показател от действителния и вместо 1000W да са 600W ... Като цяло, при избора установих, че моделите от 300 до 1000W са с еднакви по размер корпуси - голяма възможност за измама нали? Преобразувателят на 1500W обаче вече имаше по-голям корпус. Между другото, отзивите далеч не бяха добри. Тогава дори конверторът не струваше много по-малко от сега.

Преобразовател 1500W Modified Sine Wave Car Boat

 

Комплект

Поръчах го на 19.07.2013 и дойде по пощата на 23.08.2013 г. Отдавна беше, подробности не си спомням, но опаковката бе доста проста, а кутията на конвертора малко смачкана, но всички беше цяло.

Проводниците на крокодилите бяха запоени, а не просто притиснати. Тествах ги с товар от порядъка на 1000 вт — всичко работи добре, но входните проводници се нагряват и в тях се губи 0,5 W — трябваше да се заменят с по-дебели. Разбрах, че звуков сигнализатор (бийпър) просто няма, така че звуково предупреждение за прегряване/претоварване/разряд на акумулатора не очаквайте. Може да няма и защита от прекомерно разреждане на батерията, но няма нужда да я проверявате. Има входен предпазител от 3x40=120 ампера. Изолиращите елементи от слюда, под силовите транзистори бяха монтирани накриво и наложени един върху друг. Топлопроводящата паста е малко и не беше размазана. Оправих всичко, наместих уплътненията на място и намазах колкото трябва термична паста. Мисля, че без тези подобрения, устройството щеше да изгори. Все пак такива мощни устройства трябва да се сглобяват по-внимателно.

 

Инструкцията е на английски, а китайски вариант не е предвиден.

Пристигащите с конвертора кабели с крокодилите (невероятно, но проводниците към крокодилите бяха запоени, а не увити)  са достатъчно дебели, но все пак 100 ампера си е доста.

Странно, но в комплекта имаше още кабели за ползване на запалката, което едва ли има смисъл, освен за мощност на натоварване до 150 вт. Закачих крокодилите към акумулатора: при първото докосване прескочи доста мощна искра, но това си го обяснявам със заредените вътрешни кондензатори. След, като включих — вентилатора се активира и въпреки малкия си размер (60 мм), той духа много силно. Като цяло за първи път изневерявам на традицията си да разглобя и проверя китайските устройства, преди да ги включа.

Започнах да търся подходящ товар. Искам да отбележа, че напрежението върху товара се увеличава плавно. За начало взех бормашина, включих я към преобразувателя, включих — бормашината се завъртя. Всъщност бормашината ми е слаба - само 350 вт. Започнах да търся да включа нещо по-мощно. Ютията няма да е подходяща - тя е 1700 вата, но си спомних за един маслен радиатор — той обаче също няма да работи. Какво да включва? Взех сешоар, на който пишеше мощност 1400 вата, но реших да го включа в първото деление, мислейки си, че там е не повече от 1 KW. Включвам в преубразувателя, пускам го и чудо! Вентилатора започна да бръмчи и да духа горещо! Дори ми стана смешно — сешоар на батерии!

Преобразовател 1500W Modified Sine Wave Car Boat 1

Характеристики и тест

Реших да измеря входното напрежение на конвертора. Взех волтметъра, замерих напрежението на акумулатора — 11,76 V, замерих на устройството — 11,26 V. Ами до тук нищо чудно, всеки кабел се беше нагрял до нормална стойност! Измерих — на всеки проводник се губеха по 0,25 V, което не е учудващо че те са толкова къси - 50-60 сантиметра, като при по-голяма дължина загубата би била твърде голяма. Проводниците разбира се ще бъде необходимо да се заменят с по-голямо сечение и да са по-дълги, тъй като сега свързването им към акумулатора на автомобила е много по-неудобно. Но досега така и не ги замених.

 

По-нататък премерих напрежението на сешоара. Волтметъра показа променливо напрежение от 200 волта, разбира се под формата на сигнал — меандър, а не синусоида, така че е възможна погрешност в измерването, но сешоара грее отлично и фактически разлика, когато е включен в контакта не се забелязва, така че е напълно възможно да работи при 200V и 1 KW. Ако преобразувателя се захранва от автомобила при запален двигател, напрежението на входа на преобразувателя ще бъде от порядъка на 14 волта и може би, изходното напрежение също ще се увеличи. Има ли в устройството стабилизатор на изходното напрежение не съм проверявал.

 

Исках да изчисля мощността, потреблението на сешоара и се опитах да измеря съпротивлението на нагревателя му, но защо не се получиха разумни цифри не знам - уредът показа нещо от порядъка на 600 ома. Изглежда в сешоара има защита, изключваща нагревателния елемент при неподвижен вентилатор на устройството.

Преобразовател 1500W Modified Sine Wave Car Boat 2

 

Много исках да използвам устройството до разреждане на акумулатора за да се уверя, че конвертора ще се изключи, без да го изтощи до нулата и трябваше да изчакам за това не повече от половин час, но реших все пак да проверя как е събран и да не вземе изведнъж да спре по време на проверката... Изключих устройството, демонтирах го и започнах да го разглеждам.

 

Профилният алуминиев корпус се състои от две части - основа и капак, което е много удобно в сравнение с корпусите от цял (затворен) профил и всичко е налице след отстраняване на капака. А за снемане на капака е достатъчно да развиете една от страните, но аз махнах и двете.

 

Първо се убедих, че бийпъра, който трябва да предупреждава за претоварване/нагряване, изхабяване на батерията просто го няма, и дори няма място за него върху печатната платка. Така, че в сайта и в инструкциите лъжат. Термодатчикът, по сигнал на който конвертора трябва да изключи когато се нагрее прекомерно, е налице и той е прикрепен на стената на корпуса, върху която са монтирани и транзисторите, като дори е намазан и с термопаста.

 Преобразовател 1500W Modified Sine Wave Car Boat 3

Освен това се оказа, че силовите транзистори са така поставени, че тези в средната позиция се намират в рисково състояние, поради допълнителното им нагряване от съседните, а икономисаната термо-паста щеше да допринесе за тяхното изгаряне. За това разглобих всичко до края:

Преобразовател 1500W Modified Sine Wave Car Boat 4

Преобразовател 1500W Modified Sine Wave Car Boat 5

 

Извадих платката от корпуса, отлепих елементите, изтрих остатъците от термопастата и нормално нанесох нова, обилно намазвайки корпуса на транзистора, след което върнах платката в корпуса, прикрепвайки транзисторите към съответната планка и сглобих уреда.

 

Още веднъж го проверих отново със сешоара. Работеше. Във всеки случай нещата сега са по-добре, отколкото преди, защото вече не бива да се притесняваме, че някой от транзисторите може да се повреди поради прегряване. Ето снимки на това, което се получи:

 

Вече сглобявайки всичко, което трябва си спомних, че съм забравил да притисна към корпуса термодатчика, който трябва да осигури топлинната защита на преобразувателя. Ами ще го направя някой друг път. Може би си струва също да се проверят характеристиките на използваните транзистори, но има ли резерв за протичането на ток/напрежение и може ли да се осигури повече мощност, това ще подобри "оцеляването" на преобразувателя.