Задавайки въпроса, "какво е дрон?", много хора практически знаят точния отговор. Тези устройства са известни, като безпилотни и получиха сравнително широко разпространение едва наскоро. Но все пак нека ги разгледаме по-подробно.
Какво е дрон?
Ако техниката почти винаги може да се поправи или подмени, то висококвалифицираните и високоспециализираните човешки ресурси са трудноизпълними. Ето защо човечеството толкова енергично движи индустрията напред, резултатите от работата на която в бъдеще може да направи дейността на хората по-безопасна. За пример може да послужи роботиката, в едно от творенията на която се превърна специалният многофункционален апарат. И така, какво е дрон? Обикновено под тази дума се разбира безпилотен летателен апарат, управляван дистанционно, но има и по-широко разбиране на термина. Безпилотните летателни апарати не е задължително да летят, но общата им черта е насочена към изпълнението на конкретна задача, без участието на човек или с минимална негова намеса. Нищо чудно, че първоначално дроновете са използвани само от военните.
История на поява и развитие на дроновете
Автор на самата идея за дистанционно управлявани устройства е Никола Тесла. През 1899 г. той показва конструиран от него управляем кораб. Идеята му е продължена през 1910 г. от младия американец Чарлз Кетъринг, който разработва летателен апарат, чиято работа се ръководи с помощта на часовников механизъм. За съжаление, може да се констатира, че като цяло той се е провалил.
Счита се, че първият дрон е разработен във Великобритания за военни цели през 1933 година. За целта е бил използван реставриран биплан, въпреки, че от трите устройства само едно е приключило успешно полета. По-късно машината постепенно е била усъвършенствана, появявайки се нови начини за управление и контрол на нейната дейност. Изследванията и разработките активно продължават по време на Втората световна война и след нея. За повече или по-малко успешни резултатите могат да се считат след появата на известните "V-1 и V-2".
Въпреки своите първоначални военни цели, безпилотните летателни апарати са намерили и своето гражданско предназначение. За новото си предназначение те са получили и по-краткото наименование - дрон, което стана дори по-разпространено. Между другото, то е пряко свързано с дейността му, защото в превод от английски drone - "пчела" или "бръмчене". Преквалификацията му също даде и допълнителен тласък в развитието му, тъй като гражданските радио-управляеми безпилотни летателни апарати имат много възможности. Но за всяко предназначение те се нуждаят от свои особености, така че роботиката все още не стои на едно място и вече съществуват множество видове.
Видове дронове
Обикновено, безпилотните летателни апарати се отличават по своите размери и особености на управление. По първия критерий съществуват 4 категории:
-
Микро. Устройствата от тази група тежат до 10 кг. Те могат непрекъснато да летят в рамките на един час на височина до 1 километър.
-
Мини. 10-50 килограма, а ограничението на височината - 3-5 км с продължителност на полета - до няколко часа. По-леките устройства от тази категория все още могат да се отнасят към гражданските, но по-далеч - не.
-
Средни. Тегло до 1 тон, продължителност на полета - 10-12 часа, максимална височина - 9-10 километра.
-
Тежки. До един ден полет на височина до 20 километра.
За особеностите на тяхното функциониране може да се споменат следните параметри:
-
неуправляеми;
-
автоматични;
-
дистанционно управляеми.
Какви типове устройства съществуват
Стандартната конструкция на БЛА предвижда сателитен навигационен приемник, както и жироскоп и акселерометър. Освен това, в устройството обезателно трябва да има програмируем модул. За написване на алгоритмите за работа се използват езици на високо ниво: Si, Si++, Модула-2, "Оберон" SA или Ада95.
Ако е необходимо още да поддържа и изпраща на оператора определени подробности, то в конструкцията е включен модул с памет и предавател. Всяко друго оборудване се добавя в зависимост от целите на използване. В управлението на дроновете има и приемник на команди и предавател на телеметрична информация.
Какво е предназначението на дроновете
Целите, за които може да бъде използван летящия дрон са много. Освен вече посоченото по-горе военно предназначение, те се занимават и с аерофотозаснемане, мониторинг на безопасността. Индустриите, имащи в арсенала си тези апарати са много: селското стопанство, риболова, лесоохраната, картографирането, енергетиката, геологията, строителството, медиите и т.н. Разработчиците дори вече търсят варианти как с помощта на дроновете да правят доставки на различни товари, установяване на надеждна връзка с отдалечени райони и същевременно намаляване на разходите за гориво и защита на околната среда. С една дума, проблемите при производителите са доста, тъй като търсене на някои функции вече има, но липсват оферти в отговор на това. Така, че потенциалът е огромен.
Фотозаснемане
Отделно ще разкажем за новото хоби, възникнало благодарение на широкото разпространение на БЛА. Става въпрос за фотографията от такива ъгли, които по-рано се постигаха изключително трудно. Летящият дрон с миниатюрна камера Ви позволява да погледнете познатите забележителности от съвсем друга гледна точка и да ги видите по нов начин. А най-успешните кадри редовно участват в специални състезания под егидата на влиятелни списания, като например National Geografic.
Мултикоптери
Съществува категория летателни апарати, които често се разглеждат, като отделен вид, поради разлики в конструкцията. Всъщност, дроновете-квадрокоптери не се различават толкова от обичайните БЛА, тъй като те имат само по-голям брой винтови системи - в този случай четири. Именно тази конструкция се превърна в най-популярната сред гражданските варианти. В основен техен проблем обаче се превърна осигуряването на безопасните им полети, тъй като при внезапно изтощаване на батериите, от височина 0,5-1 километър дори и най-лекият апарат може да причини травми на хората и затова се препоръчва преминаването не само през специални курсове за управление на БЛА, но и да се спазват специални правила.
Каква е достъпността на дроновете сред потребителите
Ограничения върху продажбите на гражданските модели няма, въпреки че боен дрон няма да можете просто така да закупите, но тези, които искат да правят снимки и видео от височината, позната на птиците, да наблюдават транспортната обстановка или да използват някои функции на тези устройства, могат да го направят свободно. Някои ентусиасти дори предпочитат да си ги правят самостоятелно, особено ако имат и съответните познания. Създаването на летящ дрон с камера - не е толкова трудна задача за майсторите, но при липса на подобни умения в краен случай винаги можете да си поръчате подобно устройство, особено имайки в предвид демократичните им вече цени - средната цена варира около 300 щатски долара. Има и по-евтини модели, които могат буквално да се поберат в човешката длан.
Какво мислят противниците на квадрокоптерите
Въпреки, че устройствата от категорията "безпилотни апарати/дронове" придобиха широко разпространение съвсем наскоро, вече има много хора, противници на тези джаджи и дори искат тяхното ограничаване на достъпност или дори забраната им. Те твърдят, че БЛА кражащи над града, не само създават излишен шум, но това може да доведе и до създаването на снимки - и видео през прозореца на сградите, като по този начин се навлиза в личния живот. Докато противниците показват недоволство си най-вече в САЩ, сериозни разговори относно законите, регулиращи дейността на тези устройства, все още не се водят. Въпреки това, търсенето създава и предлагането - някои производители вече продават прибори, определящи наличието на летателни апарати в определен радиус. Сензорът отличава устройството от птиците по характера на движението и издаването на специален звуков сигнал.
Перспективи за развитие
Бойното бъдеще на дроновете не е под съмнение - те така или иначе ще намерят своето приложение. Що се отнася до гражданските устройства, перспективите са още по-любопитни. Според отворена информация, събрана от организациите на европейския съюз, до 2020 г., потребителското търсене на БЛА ще се разпределя по отрасли, както следва: 45% ще се използват от държавните структури, от пожарните - 25%, 13% - от селското стопанство и лесничейството, 10% ще се използват от енергетиката, 6% - за оглед на земната повърхност и останалия 1% - за връзка и излъчване.
Въпреки това, към момента много конструкторски бюра обмислят как могат да се организират доставките с дронове. При това е нужно да се решат доста голям брой задачи: от проблема с достатъчната товароносимост и времето за автономна работа, до въпроса за екологичната утилизация. Но като цяло посоката на роботехниката е повече от перспективна.